onsdag den 18. august 2010

Projektopstart - en ny vej med sløjd og håndarbejde

Så er vi i luften!
Første dag med et projekt, som har været i støbeskeen i et halvt års tid.
Vi, en håndarbejds- og en sløjdlærer, har været på kurser, har haft hinanden "i lære" og fortsætter med at lære, samtidig med at vi forsøger at gå nye veje med vores elskede fag håndarbejde og sløjd.
Som led i projektet, har vi sat os for at dokumentere løbende bl.a. via denne blog og en blog for eleverne. Vi om vores oplevelser i det tætte samarbejde, vi netop har indledt, og eleverne om det de udsættes for og lærer undervejs.

At blogge er nyt land for os begge. Med ønsket om at dele vores erfaringer med jer, og med tungen lige i munden, tager vi hul på dette fantastiske medie.

Baggrund
I foråret 2009 gav Undervisningsministeriet mulighed for, at skolerne kunne ansøge om at deltage i nogle to-årige udviklingsprojekter omkring styrkelse af de praktisk-musiske fag. Flere af de skoler, der deltager, har undervejs meldt tilbage, at tid til fordybelse er en af de faktorer, som giver bedre kvalitet i både arbejdsprocesser og produkter.
Da det blev muligt at tilmelde sig til ministeriets udviklingsarbejder for en et-årig periode, blev vores naboskole Jersie Skole tilmeldt.
Vores forløb er inspireret af de ministerielle udviklingsprojekter og tilbagemeldingerne herfra. Vi vil gerne komme med vores eget bud på en sammentænkning af fagene, som tager hensyn til håndarbejds- og sløjdfagets forskelligheder og lærernes forskellige kompetencer i et forløb, hvor de to fags områder er flettet ind i hinanden, og lærerne kommer til at arbejde i hinandens værksteder.
At vi arbejder parallelt med Jersie Skoles udviklingsprojekt, giver mulighed for sparring undervejs. Fagkonsulenten i ministeriet orienteres og følger vores arbejde.

Hovedformål:
En sammentænkning af fagene sløjd og håndarbejde der ikke giver køb på fagligheden indenfor de to fag.
En markering af de praktisk/musiske fag som igangsætter frem for kulisse-fag eller frikvarter for skolens tungere fagområder.
Vi ville forsøge at tænke undervisningen i håndarbejde og sløjd sammen og derved lave forsøg med rammerne for det, der kunne blive aktuelt i et eventuelt nyt fag: Håndværk & Design.
Vi bestemte os for at lave et forløb for én af vores fire femteklasser. Eleverne har i fjerde haft håndarbejde 2 lektioner ugentligt men endnu ikke haft sløjd. Som noget nyt har vi bedt om, at klassens timer i både sløjd og håndarbejde skemalægges på samme dag og i samme halvår. På den måde vil vi sikre mulighed for tid til fordybelse og for fælles planlægning, så designprocesserne kan foregå på tværs af de to fag, hvor dette synes relevant. Det giver også mulighed for at lærerne arbejder i hinandens værksteder og lærer af hinanden, hvilket vil være en fordel for kommende projekter af lignende art.
Overskriften for undervisningsforløbet er ”Marionetdukker”. Målet for forløbet er at lave en marionetdukke i træ. Dukken skal klædes på, og der skal laves en form for opbevaring til den.
Følg med i bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar